RECENZE: Mimi šéf - Vtipná a nenáročná parodie

Studio DreamWorks naposledy vypustilo do světa loňské třetí pokračování hitu Kung Fu Panda (2016) a nyní se pokouší v těžké konkurenci prorazit roztomilým příběhem o batoleti, které není úplně tím, čím se na první pohled zdá. Navzdory lehké infantilnosti námětu a neatraktivitě trailerů se tvůrcům povedlo stvořit velice příjemnou a zábavnou podívanou, která si na vlně filmových odkazů a neskrývaného parodování hollywoodských vyprávěcích postupů rozhodně dokáže své příznivce mezi dětmi i dospělými najít.

Jak je v případě ambiciózních animáků dlouhou dobu zvykem, The Boss Baby se chlubí v prvé řadě více než luxusní dabérskou záštitou. Hlasy Steva Buscemiho, Jimmyho Kimmela, Lisy Kudrow nebo Tobeyho Maquireho okamžitě divácký prožitek značně zpříjemní, ale je to především Alec Baldwin v roli autoritativního mimča, který si dal na svém výkonu obdivuhodně záležet a kontrast jeho rázného projevu s roztomilým kukučem batolete nepřestává bavit po celou dobu. Ale také pokud zcela odečteme dabing, je se na co dívat. Děj nás zavádí do světa sice podobného realitě, ale ve skutečnosti je v něm dovoleno skoro všechno, co naše představivost přijme. Děti se nerodí, ale jsou vytvářeny v továrnách kdesi v oblacích, načež jsou buďto přiděleny k pozemským rodinám, nebo putují do kanceláře společnosti BabyCorp, kde se věnují otázkám obchodu a byznysu a stárnou pouze vnitřně, navenek zůstávají stále batolaty. Mimi šéf je právě takovým byznysmenem, mazaným a elegantním, vždy oblečeným ve slušivém mini smokingu, když je poslán na pracovní misi do tříčlenné rodinky, kde si právě Tim, sedmiletý jedináček, naplno užívá svého dětství a plné pozornosti milujících rodičů. Nová bratrská dvojice spolu nejprve bojuje a Tim se snaží zjistit, co má divné mluvící batole za lubem, ale nakonec jsou nuceni spolupracovat a zabránit padouchovi Francisovi v jeho plánu na úplné zničení rodičovské lásky k dětem.

Jak už naznačuje přiblížení děje, příběh je sestaven podle stokrát ohraného schématu, kdy se dvojice postav, která se nejprve nenávidí, musí spojit, aby vyprášila kožich zdánlivě neporazitelnému nepříteli, který je motivován nejklasičtější záporáckou pohnutkou - pomstou. Zatímco první půle tedy v hodně obecném rozsahu přejímá charakter buddy movies, druhá polovina odbočuje k parodování různých šablonovitých sci-fi příběhů, od těch klasických s dětskými protagonisty až po marvelovky. Co je ve filmu originální, tedy celá batolecí společnost a její hierarchie, se ale poměrně vydařilo, přestože scénář to bohužel příliš nerozvádí a věnuje se výhradně interakci mezi dvěma titulními hrdiny. Ta je na jednu stranu hodně zábavná, podpořená zmíněným skvělým dabingem a vtipně řešenou animací, na druhou stranu je vývoj jejich vztahu taktéž obšlehnutý z mnoha podobných filmů a užijí si ho především děti, na které je orientovaná i značná část fyzické akce a vizuálních vtípků.

Tim a Mimi šéf

I dospělí si ale přijdou na to svoje. Sem tam zazní opravdu vtipná hláška a některé vizuální či tematické nápady jsou skutečně povedené a originální (honička na kolech má šmrnc, zájezd imitátorů Elvise do Vegas nemá chybu). Sympatické je také zakomponování filmových odkazů, z nichž pobaví hlavně Pán prstenů nebo Indiana Jones a které podporují záměr filmu napodobovat či parodovat zaběhlé multižánrové postupy. Dočkáme se tak kromě tradiční honičky (která chvílemi evokuje slavnou pasáž z E.T. (1982)) i opakovaného oddalování vyvrcholení, kdy zdánlivě ztracenou situaci zachrání náhlý spásný nápad či náhoda, šíleného záporáka a jeho siláckého pomocníka, několika časových deadlinů (Mimi šéf se začíná proměňovat ve skutečné dítě) nebo závěrečného odpočítávání, během něhož musí hrdinové "zachránit svět".

The Boss Baby není tak zábavný jako třeba nedávní Tučňáci z Madagaskaru (2014), kteří také parodovali, co se dalo, a nucené morální poselství v závěru se do celkového konceptu příliš nehodí, ale je to pořád hodně svižná a pohodová animovaná jízda, s níž si tvůrci dali dost práce a většinu scén vypilovali tak, že se divák zkrátka nebude cítit ochuzen nebo znuděn. Vzhledem k tomu, jak malá jsem měl očekávání, nakonec mohu s klidným srdcem film doporučit, nejlépe pak rodičům s hodně mladými ratolestmi.

70%
Mimi šéf / The Boss Baby
USA, 2017, 97 minut