RECENZE: Ztracené město Z - Opojné uctění klasického vyprávění

Režisér a scénárista James Gray sice nehraje první filmařskou ligu, ale přece se může pochlubit poměrně kladně přijímanými snímky s Joaquinem Phoenixem jako Noc patří nám (2007) nebo Milenci (2008). Pod producentskou záštitou Brada Pitta se nyní snaží vyprázdnit peněženky návštěvníků kin ambiciózním a náročně vznikajícím projektem o zkoumání nezmapované části amazonského pralesa, které se postupně mění v psychologickou odyseu a pátrání po vlastní nesmrtelnosti. Na "nového Indiana Jonese", jak někteří zdejšímu dobrodruhovi Percy Fawcettovi nesmyslně přezdívají, se nyní podíváme trochu detailněji, neboť si pozornost zaslouží jako málokterý hollywoodský biják za poslední roky...

Napříč fanouškovskými servery už delší dobu koluje historka, podle níž prosil režisér Gray o rady ohledně natáčení v divokém pralesním terénu samotného Francise Forda Coppolu, který má na svědomí legendární film Apolalypse Now (1979), pyšnící se mimo jiné dokumentárně doloženými fakty o nejvíce ďábelských natáčecích podmínkách a problémech v celé historii kinematografie. Coppola natáčel snímek na konci sedmdesátých let v občanskou válkou soužených Filipínách, z velké části pak právě v nepřívětivé džungli, a Grayovi na jeho prosbu odepsal krátce a výmluvně - ať nikam nejezdí. Neústupný tvůrce však zdlouhavé natáčení v Kolumbii, často za pomoci nekvalifikovaných místních a za doprovodu nesnesitelného vlhka, přece úspěšně absolvoval a pod rukama mu vyrostl poměrně unikátní projekt, který, plovoucí mimo populární mainstreamové vody, připomíná nedotknutelnou hollywoodskou schopnost vyprávět příběhy - velké a časově rozmáchlé, ale dokonale soudržné a psychologicky srozumitelné.

Percy Fawcett (Charlie Hunnam)

Film sleduje přibližně dvacet let života Percyho Fawcetta, který je roku 1906 coby major britské královské armády povolán k úkolu, který mu zcela změní jeho pragmatický pohled na život. Společně s asistentem Costinem a několika dalšími se vydává do Bolívie, aby zmapoval dosud neznámá pralesní území a pomohl tím Británii k dosažení značné geografické prestiže, vše víceméně za čistě vědeckými účely.Indiánský průvodce mu cestou vypráví o starobylém městu ze zlata, čemuž Fawcett nejprve nevěří, ale poté, co v hluboké džungli nalézá skutečné keramické pozůstatky staré civilizace, zahoří touhou bájné město "Z" nalézt a v příštích letech podniká dvě další expedice do těchto míst, kde civilizovaný člověk zcela ztrácí své dominantní postavení a je v nebezpečí na každém kroku.

Důležitou informací je, že Fawcettův zesnulý otec byl opilec a hazardní hráč, který uvrhl na svou rodinu ostudný stín, a horlivý Percy, prahnoucí po metálech a uznání, bere svou první expedici do neznáma jako šanci očistit rodinné jméno. Pro vývoj vyprávění je velice důležité, jak se právě tato motivace k dobrodružným výpravám, zahrnujícím samozřejmě i dlouhé odloučení od manželky a dětí, postupně proměňuje. Po návratu z první expedice burcuje Fawcett celé geografické shromáždění k dalšímu pátrání po novém senzačním cíli, po chybějícím článku lidské civilizace, a působí v očích diváků jako ignorant toužící po slávě, který svou milující rodinu opět opouští. Po druhé expedici, která končí navzdory úspěšnému navázání kontaktu s domorodým obyvatelstvem také nezdarem, je Percy konfrontován s několika nabytými zkušenostmi, které jeho dosavadní přesvědčení o správnosti svého jednání a o cestě za svou i rodinnou slávou zcela obrací - jednak konflikt s vlivným členem výpravy, který Percymu ukáže, jak špinavá a nečestná může cesta k metálům a slávě být, jednak začátek první světové války, kde Percy i Costin bok po boku bojují, a hlavně nenávist ze strany jeho již dospělého syna, který otcovo odloučení těžce snáší a vyčítá mu ho. Na poslední výpravu vyráží pouze Percy se synem, a zatímco mladý a zarputilý Jack touží coby odraz mladého Percyho najít památné město za každou cenu, zestárlý dobrodruh naplňuje svou životní cestu po hledání smyslu vlastní existence, cestu k duševnímu a rodinnému bohatství.

Henry Costin (Robert Pattinson) a Percy Fawcett (Charlie Hunnam)

Narativní vývoj je zkonstruován do velmi důmyslného schématu s pravidelně se obměňujícími prostředími a vinou proměnlivých motivací dokáže film předkládat svou jinak rychle zapamatovatelnou strukturu neodhadnutelně, a tak si zajímavě hrát s diváckými očekáváními a držet v napětí, kam až Fawcettova osobnost dospěje a jaký psychologický artefakt bájné "Zetko" postupně zastoupí. Film je tak navzdory své délce velice celistvý a komplexní, ale na druhou stranu, tím, jak se rozkročuje mezi psychologické, emocionální a povrchně smyslové (ve smyslu zaměření na výrazné kamerové jízdy nebo dramatickou hudbu) pojetí, nedokáže ani v jednom okamžiku diváka vyloženě zasáhnout něčím, co by se vymklo nastavenému tempu nebo jakkoli ozvláštnilo celý perfektně vysoustružený proces. Chápu, že se jedná o záměr, ale větší míra fyzické autenticity či výraznějšího duševního rozlomení, jakého dosahoval například Herzogův Aquirre, hněv Boží (1972), by z mého pohledu vyprávění posunulo na zážitkové stupnici ještě o chlup výše.

Stylisticky však, i vzhledem k výše zmíněným narativním požadavkům, není filmu absolutně co vytknout. Snad až na jeden střih v soudní síni, který působil zvláštně diskontinuálně, je snímek pomalu sestříhanou baladou jako ze staré školy, která dává prostor kromě fascinace okolní majestátní džunglí i inteligentnímu rozjímání o načrtnutých myšlenkách a úplnému přilnutí k fyzické i duševní cestě hlavního hrdiny. Srovnatelné cinefilní uspokojení z prostého vnímání fikčního světa filmu ve mně v poslední době zanechalo snad jen podobně nasnímané Zabití Jesseho Jamese zbabělcem Robertem Fordem (2007), popřípadě ještě nedávný REVENANT (2015). Na závěr už zbývá jen pochválit všechny přítomné herce v čele s dokonale soustředěným Hunnamem a doufat, že si Lost City of Z ukousne vydatný krajíc divácké i kritické pozornosti - jako zástupce staromódního filmu, který neoslňuje primárně jednotlivými atrakcemi, jakožto spíše celkovým narativním konceptem, si to určitě zaslouží.

85%
Ztracené město Z / The Lost City of Z
USA, 2016, 141 minut